Saturday, October 31, 2009

tidakkah ianya begitu menggiurkan..

advance course la plak kan.. pandai depa wat duit naa.. tp cam berminat la plak.. lgpon lame dah cake-kit aku dok bersemadi lam lemari nuh.. tp kalu pikir2 kekangan masa yang ade nih.. hmm.. pk 4-5 kali gak la nk join ke tak.. kawan2 sperjuangan sekaliann.. bagaimanakahh??



Thursday, October 29, 2009

Nikko is Nippon


24 Oct 2009

Lawatan melihat daun luruh di Nikko sempena Autumn 09'.. chantek! subhanallah. berchenta sungguh lah nk bangun pukul 430 pagi.. nak naik tren pukul520 pagi! fuuh~ sejut2 nih kan.. jumpe kak een ngan kak eima kat asakusa. naik express train ke nikko smpai 935pagi. aktiviti ; melihat daun kuning, melihat air terjun, Makan Yuba! makan soba! mkn banyak gile! haha.. last gi onsen tp rendam kaki jek la sbb kashikiri-onsen sume dah penuh. seb baek ade onsen rendam kaki saje kat eki ape tah. lupe! balik naik express train lagi smpai hachioji 1130 mlm. otsukaress! nest nk g onsen-ryoukou lak! lalala~





25 Nov 2006
hampir 3 tahun yang lalu..





Lawatan melihat daun luruh di Nikko sempena Autumn 06.. tp mase nih nk winter dah.. xdek dah kot daun2 cantek.. tp mmg memorable-lah.. nk tergelak pon ade tgk muke masing2..keh keh.. pg tempat same tp dengan ahli yang berbeda.. so, pengalaman die pon xsame lah kan.. macam 3thn lepas.. hingusan lagi.. naik kakutei(local tren) g nikko.. kes xreti bangun awal.. kebas buntut2.. haha... tp mmg Fun la.. i Like~~~

Al-'Asr[1]Demi Masa! [2]Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - [3]Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Wednesday, October 28, 2009

来た~~~

sensei yg datangnye..huhu.. penat aku berdoa supaya sensei xdatang menapak ke lab arinih.. tapi hampa T_T! sensei datang dengan lenggang lenggoknye.. dan bertanya akan progress data aku... lalu aku menjawab.. "sory sensei saya masih belum dapat membuat graf itu..tp saya dah run beribu-ribu data semalam.. ini kerana sy bercadang ingin membuat graf di rumah semalam, tp laptop saya bengong!!!" huaaaaa~ bencilah mekbuk!! asal la buleh lupe yg file excel tuh xleh bukak kat mekbuk! rasa mcm nk gi bli laptop lain dan2 jek semalam! huhu.. buduss.. ade gak faktor2 lain menyebabkan xjd terus nk wat graf semalam.. huhu.. bencik!

terasa agak tak cerdik bila memberi alasan sebegitu rupa kepada sensei ku.. tp nk wat macamna.. hidup mesti diteruskan!! saya perlu abiskan sume2 nih!! tp sensei bagaikan memahami ku.. memberitahu, xpe2 buat slow2.. senang jek tuh.. nnt tunjuk kat saya! huhu.. i lebiu la sensei~ nk menitis ayaq mata ku.. awat la sensei baik sgt.. kan sume budak2 dah naik minyakk..termasuklah aku.. huihih~

aku doakan sensei moga2 sehat selalu.. agar ditetapkan hatinya supaya menjadi sensei yg menyayangi ku sampai aku grad nanti.. supaya sensei xjemu2 membantu-ku, mengajarku dan sumenyelah!! hihi.. lebiu sensei!

Tuesday, October 27, 2009

malam yg sepi


terasa ingin minum coffeeee sedap!! mocha mungkin.. hmm.. mungkin juga hot-macha latte...huwaaaa tamaraa~~naiii >_<"

Soalnya Hati


Sunnatullah ; hati= al-Qalbu sesuatu yang berbolak-balik. Sesuai dengan sifat hati yang selalu berubah-ubah, kadang-kadang ia tenang, yakin, percaya akan Allah, dan kadang-kadang ia terbalik, gelisah, kecewa, tidak nyaman..

Pasti ada dalam satu ketika kita diberi pilihan berbeza dan kite nampak sama saja. Atau tiba benda yang dibenci, sedangkan ia baik untuk kita, dan yang kita sukai tidak baik utk kita. dan bila kita tanya pada hati, ianya membisu. Maka saat itulah, mohonlah pada Allah agar diberi petunjuk pada hati yang selalu berbolak balik ini.

Wahai tuhanku, aku memohon pilihan dengan ilmuMu dan memohon takdirMu dengan kekuasaanMu. Dan aku memohon daripada kelebihanMu yang amat besar. Sesungguhnya Engkau sahaja mampu segalanya dan aku tidak mampu dan Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala perkara ghaib. Wahai tuhanku sekiranya /engkau ketahui bahawa perkara ini adalah yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, didalam kehidupanku serta kehidupanku selanjutnya, maka takdirkanlah perkara itu untuk ku serta permudahkannya untuk ku dan berkatilah aku padanya. Sekiranya Engkau ketahui baha perkara ini adalah bukan yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, di dalam kehidupan ku serta kehidupan ku selanjutnya, maka jauhilah daripadanya serta takdirkanlah yang terbaik buatku serta berkatilah aku.

amin.ya rabbal alamin.

Wednesday, October 21, 2009

pengalaman mengajar erti kehidupan

yoshhh.. sempat gak gi bank before kul3 td.. mcm pelesit bawak beskal.. arrived 5mins sblm bank tutup.. hihi.. settled satu lg bende ; bank-in tuition fees utk final sem nih.. berjumlah ¥385000 sajokk!! bersamaan ¥ x 3.8 =rm kire senirik.. fuuh~ kalu pakai duit senirik xsamggup dah byr seb baek duit dot dot dot.. tepaksa berusaha dgn lebih tekun utk final sem nih sblm grad tahun depan supaya worth every ¥en yg dibayar..

tp skrng (read: while i blog this) sy xberusaha pon dgn research sy.. sy kt kedai kopi semasa entry nih ditulis ye.. research progress?? thesis?? balik sini 2minggu dah tp progress ialah 0%.. g skolah prepare utk lab dak2 3rd yer yg 2kali seminggu tuh jek. oklah dr xgi lab lansung kan.. so bende yg xsettle2 lagi ialah ; thesis & data collection yg belom2 habis lagi..

haa.. smlm punye cite..pagi2..slps msg sepam due ngan sorg makcik (haha!) nih pastu memikirkan xde satu pon family planning method yg 100% berkesan sy bertekad utk g jupe gynae kt sini. tu pon kul5 baru g lpas g lab ngan library pinjam buku sume.. tp sblm g klinik tuh study sket2 words yg berkaitan. tny doc-to-be -sarah sket2.. translate O&G to japanese.. baru ku tahu 婦人科 hihi.. googled klinik yg berkaitan dll..

kt hosptl wat urine test. pastu jupe dokter bitau yg sy x pe*t lg sejak last 3 weeks n dah wat pregnancy test tp -ve. oo.. ms wat test bile kuar -ve perasaan kecewa ttp ade walopon sy yakin ia akan -ve. buleh x? hihi..
dokter tuh laki yuuols.. ahaks.. seb baek tue.. die intebiu sket sbyk pastu suh g blik sblh nk wat ultrasound.. xsasspek pon dokter seserius ini tp kalu xwat ultrasound mn nk tau kan peknen ke x.. stakat wat urine test kt umah buleh wat.. hihi.. dokter cek( hny sarah yg tahu..haha) die soh sy tgk kat screen.. sile bayangkan org wat ultrasound nk tgk baby lam perot camana.. hihi.. excited gak seposen tp my case xnampak baby la.. cume nmpk telur?? yg sdg menuju ke temptnye.. hihi.. dokter ckp normal jek maybe 1-2 mimggu lg pe*ts lah.. sbb musabab lmbt?? stresss katenye.. mumgkin asek ingat husband yg kejauhan kate dokter :( sedih seposen tp dokter tuh baek jek.. aku suke la dokter!! n my dream WAS to be a doc.. tp xkesampaian kann..

pastu nurse ajar cr menyukat suhu badan dan sy dgr gitu2 jek sbb dah ngantuks.. lame tuh kt spital.. 2jam lebeh kots. ok settled!! berbaloi bayar ¥8500.. around rm400 sbb card insurance expired!! haha.. at least sy tahu yg sy nih normal spt wanita2 lain.. hihi.. alhamdulillah~

skrng paham ape itu pengalaman memgajar erti kehidupan kawan2 sekalian?? to my darling husband.. dont worry too much about me. im doing good here walopom setiap sms/ chat/ call / video call sy adalah spt sgt xkeruan... but im still hoping that ill see u verrrrrrrryyyy the soon.. huhu.. miss u ;(


dokter kasi booklet suh isi temperature bdn setiap hari.. leceh!! xmo wat.. haha




video call ngan my.ammar.. huhu.. xmengubat kerinduan pon.. huhu

moral dan pengajaran : experience is always the best teacher.

でわでわ. Tamat!

-- Post From My iPhone

Tuesday, October 20, 2009

dokter kate saye stress..adekah saya benar2 stress??
k enn..jom kouyou!! kot2 la buleh hilang stress saya nih.. hihi

Sunday, October 18, 2009

Friday, October 9, 2009

pray for him

Apa itu ACL?

Lutut merupakan sendi penghubung di antara tulang paha (femur) dan tulang betis (tibia). Ligamen adalah struktur pada lutut yang memegang tulang femur dan tibia dan menolong mengawal pergerakan sendi.

Terdapat dua ligamen yang berada di tengah lutut iaitu anterior cruciate ligament (ACL) dan posterior cruciate ligament (PCL).
ACL adalah salah satu ligamen terpenting pada lutut. Ia berfungsi untuk mengawal sejauh mana tulang tibia bergerak ke hadapan, relatif kepada tulang femur.

Jadi, ACL adalah penting bagi mengelak pergerakan yang terlalu ke hadapan yang boleh menyebabkan kecederaan pada struktur lain dalam lutut.

Lazimnya, kecederaan ACL berpunca dari pergerakan memusingkan badan secara tiba-tiba dan perlanggaran fizikal.

Ia selalunya berlaku pada sukan-sukan seperti bola sepak, futsal, badminton, sepak takraw, ragbi, bola keranjang dan bola jaring.

Selain aktiviti bersukan, kecederaan di tempat kerja dan kemalangan jalan raya juga boleh mengakibatkan kecederaan ACL.

Siapakah yang memerlukan pembedahan ACL?

Biasanya, keputusan untuk menggantikan ACL dibuat berdasarkan kepada beberapa faktor berikut:

* Umur dan tahap aktiviti fizikalnya
* Kecederaan lain pada lutut yang sama dan bersangkutan dengan ACL seperti meniskus terkoyak atau rawan yang tercedera.
* Tindak balas pemulihan pesakit
* Tahap ketidakstabilan dan simptom yang dialami pesakit seperti kesakitan, lutut kerap membengkak.

Oleh itu, keputusan perlu dibuat bersama oleh pesakit dan pakar ortopedik secara individu berdasarkan kepada keperluan pesakit dan cara hidup beliau.


Apa itu rekonstruksi ACL?

ACL yang koyak tidak boleh sembuh dengan sendiri atau dijahit semula. Ia perlu digantikan dengan tisu lain pesakit yang boleh mengambil alih fungsi ACL yang asal.

Tujuan pembedahan di atas adalah supaya tisu yang menggantikan ACL tumbuh pada kedudukan yang sama dengan ACL yang lama dan dengan itu dapat berfungsi sebagaimana biasa.

Matlamat selepas pembedahan, pesakit akan mendapat lutut yang kuat dan stabil serta berupaya membengkokkan lutut secara penuh.

Kebanyakan atlet profesional telah menjalani pembedahan tersebut dan berjaya kembali aktif meneruskan aktiviti sukan masing-masing seperti biasa.

Terdapat beberapa rekonstruksi ACL menggunakan pelbagai jenis tisu (graf) untuk menggantikan ACL.

* Bone-patella tendon- bone (BTB)

Tisu yang menggunakan tulang tempurung lutut dan lekatan tendon adalah graf yang paling lazim digunakan. Ia digunakan dalam rekonstruksi ACL single bundle dan memberikan keputusan yang baik dalam majoriti pesakit.

Pesakit boleh kembali bersukan sepenuhnya selepas lima hingga enam bulan jika pesakit telah tamat menjalani program rehabilitasi/pemulihan.

* Tendon hamstring

Ini merupakan satu lagi jenis graf yang biasa digunakan dalam rekonstruksi ACL. Tendon hamstring terletak pada sebelah dalam lutut medial/tengah dan digunakan dalam rekonstruksi ACL single atau double bundle.

Kaedah menggunakan graf ini juga kerap digunakan oleh pakar bedah ortopedik.

Rehabilitasi perioperatif rekonstruksi ACL

Pesakit perlu memahami bahawa dalam pemulihan kecederaan lutut, pesakit memerlukan bukan sahaja pembedahan yang berjaya malah program rehabilitasi juga adalah penting dalam memberikan keputusan yang baik.

Dalam program rehabilitasi, interaksi pesakit, doktor dan ahli fisioterapi adalah penting untuk mendapatkan hasil yang sempurna.

Program rehabilitasi yang dijelaskan di bawah adalah yang dilakukan bagi kecederaan ACL, melibatkan empat fasa.

Program rehabilitasi mungkin berbeza di hospital-hospital lain dan turut bergantung kepada teknik pembedahan yang digunakan oleh doktor merawat.

Kerjasama pesakit dalam menjalani rawatan intensif fisioterapi semasa rehabilitasi adalah penting dan ini akan mempengaruhi pemulihan pesakit.

Sebelum pembedahan rekonstruksi ACL, selalunya doktor pakar yang merawat akan mengenal pasti tahap kerjasama yang ditunjukkan oleh pesakit dalam menjalani rehabilitasi awal.

Pesakit yang menunjukkan komitmen yang tinggi semasa program rehabilitasi akan dipilih untuk menjalani pembedahan.

Ini adalah kerana kejayaan pembedahan ini untuk memulihkan kembali lutut yang tercedera bukan hanya bergantung kepada teknik pembedahan malah turut bergantung kepada komitmen pesakit semasa menjalani rehabilitasi selepas pembedahan.

Empat fasa rehabilitasi rekonstruksi ACL

Kaedah pembedahan rekonstruksi ACL, BTB teknik single bundle atau hamstring teknik double bundle digunakan untuk merawat pesakit.

Program yang dijelaskan di bawah adalah untuk pesakit yang menjalani kaedah pembedahan seperti di atas.

* Sebelum pembedahan

Program rehabilitasi bertujuan untuk mengurangkan bengkak, mendapatkan pergerakan penuh sendi lutut dan menguatkan otot yang berada di sekitar sendi lutut terutama otot paha (kuadriseps).

Bagi pesakit yang mengalami kecederaan ACL kali pertama, pembedahan rekonstruksi ACL hanya akan dilakukan selepas enam minggu untuk mengelakkan lutut daripada mengalami artrofibrosis (lutut mengeras dan tidak dapat membengkok) jika dilakukan terlalu awal.

* Minggu pertama selepas pembedahan

Program bertujuan mengurangkan kesakitan dan bengkak lutut selepas pembedahan disebabkan oleh pendarahan. Pesakit akan dilatih untuk meluruskan lutut dengan senaman yang sesuai.

Senaman seperti mengangkat kaki secara lurus dan kuadriseps statik adalah penting dimulakan awal supaya lutut tidak akan mengeras dalam keadaan bengkok.

Senaman tersebut juga membantu merangsangkan kuadriseps untuk menjadi kuat dan mengembalikan saiz dan kekuatan asal otot tersebut.

Dalam fasa ini juga pesakit akan dilatih untuk membengkokkan lutut secara berperingkat-peringkat menggunakan senaman yang sesuai dan peralatan seperti pergerakan pasif berterusan (continuos passive motion/CPM).

* Rehabilitasi bertumpu

Fasa ini melibatkan latihan lutut untuk berada dalam kedudukan lurus, mengawal bengkak lutut, meningkatkan kedudukan lutut semasa membengkok kepada 130 darjah, meningkatkan kekuatan kuadriseps kepada 65 peratus kekuatan otot paha sebelah yang normal dan memulakan aktiviti sukan yang spesifik.

Pelbagai kaedah senaman dan peralatan akan diajar dan digunakan oleh ahli fisioterapi bagi mencapai matlamat di atas.

Kedua-dua fasa di atas adalah penting untuk mengelakkan otot paha daripada mengecut dan mendapatkan kembali pergerakan lutut untuk membengkok.

Pesakit perlu memberikan kerjasama yang baik dan mempunyai keazaman yang kuat untuk kembali aktif.

Sesi fisioterapi adalah penting supaya sebarang masalah dapat dikenal pasti oleh doktor dengan awal dan fisioterapi boleh menggunakan kaedah peralatan dan senaman yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut.

Pesakit akan dibimbing oleh fisioterapi supaya melakukan senaman dengan teknik yang betul dan sesuai.

Selepas rawatan fisioterapi di hospital, pesakit juga perlu melakukan senaman di rumah mengikut kaedah dan bilangan ulangan senaman yang diajar.

Jika teknik yang betul dan bilangan yang diarahkan dibuat oleh pesakit, peralatan seperti perangsang otot-otot elektronik tidak diperlukan untuk menguatkan otot.

Pesakit perlu berbincang dengan doktor jika masih sukar untuk membengkokkan atau meluruskan lutut walaupun telah menjalani program rehabilitasi yang lengkap.

* Aktiviti spesifik sukan

Ini melibatkan senaman meluruskan dan membengkokkan lutut secara penuh, meningkatkan kekuatan kuadriseps sehingga 85 peratus kekuatan otot paha yang normal dan aktiviti asal sukan yang diceburi pesakit.

Sebagai contoh, bagi pemain bola sepak, senaman yang diberikan adalah seperti berjoging pada garisan lurus, berjoging dalam pergerakan huruf lapan dan berbasikal.

Bagi senaman yang digunakan setiap fasa, pembaca dinasihat mendapatkan nasihat daripada doktor pakar ortopedik dan fisioterapi mengenai kaedah senaman.

Kesimpulan

Rekonstruksi ACL adalah kaedah pembedahan yang paling berjaya untuk memulihkan lutut yang tidak stabil disebabkan oleh kecederaan ACL.

Kejayaan dalam mendapatkan kembali kekuatan asal lutut dan kembali aktif bersukan memerlukan program rehabilitasi yang intensif.

Kerjasama pesakit dalam melakukan senaman semasa rehabilitasi adalah penting untuk mendapatkan kembali kekuatan dan pergerakan penuh lutut.

lepas call ammar td, terus googled pasal "Kecederaan Lutut". sy copy article nih from web kementerian kesihatan mlysia. saya harap keadaan lutut suami saya xdelah seteruk seperti article sy baca diatas.. ammar baru balik jupe dokter.. lutut die xleh lurus sejak semalam.. katenye injured mase men bola.. dah tau lutut tuh sakit degil gak nak main.. huhu.. skrng kan dah susah.. ms kat nihon arituh selalu gak die komplen lutut rase cam nk tercabut (seriauuuuu ah!!).. pastu slalu cramp kalu men bola.. tp cam kelakar bile lutut cam nk tekehel buleh lak betulkan sendiri.. huhu.. sekarang saya sgt susah hati.. tp ammar kate xsakit cume xselesa sbb xleh luruskan kakinye.. huwaaa~ susahnya hatinya sayaa.. dokter td bg guard? ngan pain killer jek.. kene g x-ray sume bile balik bintulu smula next week.. huhu.. lambatnye..xkan nak tunggu balik bintulu dulu baru g jupe dokter lg..huhu..daijoubu kai dear? T_T ade sape2 pakar orthopedic kat sini?

ps* another great deal from MAS.. kaecchhhauuuka?? hmm..

spa wisdom



hajatnye nk cari body butter kt body shop tp terbeli scrub skali..body butter last bli kt gotemba kot.. 1st time abih stok body butter ku. kalu x, x abeh stok bli baru dah.. bgus2.. berblk pd brg td..boleh tahan jugak best nye set spa wisdom africa nih.. sesuai utk jiwa ku yg gundah nih.. kire baunye boleh melalokkan-ku seketika pastu lpas abih bau-bauannya sedih balik teringat kat laki i :(

sbenarnyee.. hajat sbenarnye g hachioji td nk cari shampoo.. pusing punye pusing cari kedai l'occitane xjupe2.. rupenye kt hachioji mn ade la.. kt machida ngan tacikawa adela.. hihi.. masyukk woo shampoo l'occitane tuh. arituh g bli perfume dpt sample shampoo try smlm best la plak. tukar angin la plak dah dekat setaun pakai shampoo body shop. boring dah. tp nk g bli bile tah. next week g shibuya kot. buleh bli.. tp cam lmbt lg. nk bli online takut xpuas ati lak xleh bau2.. hidu2.. kiv dulu la smpai kepala gatai2 baru g bli.. hihi

tpkan bile pas bli td baru tringat ade satu lg body butter xabih gune lg.. yg bli kt korea arituh.. ktmn tah letaknye.. xyah cr lagi la kot.. kalu dah abis stok yg nih br cari.. hihi.. tp rasenye taun depan baru abih stok baru nih.. besau gak nih.. lgpon lg bape bulan nk taun depan kan. hihi..

yoshh..tido2.. esok g skolah berusaha sehabis baik.. ade rezeki bulan doblas balik mesia jupe pakwe lah.. hihi~ bersemangaatttt!!!

-- Post From My iPhone

Tuesday, October 6, 2009


Until there was you, There was nothing for me, Days were endless without reason,
Now, each day has purpose, I wait for you, Knowing tomorrow's another day, Watching you leave gives me a reason, I wait once again for your return, Night after night, Day after day, Knowing the wait is worth my time, Just to spend those hours with you, Helps me make it through another day...

Saturday, October 31, 2009

tidakkah ianya begitu menggiurkan..

advance course la plak kan.. pandai depa wat duit naa.. tp cam berminat la plak.. lgpon lame dah cake-kit aku dok bersemadi lam lemari nuh.. tp kalu pikir2 kekangan masa yang ade nih.. hmm.. pk 4-5 kali gak la nk join ke tak.. kawan2 sperjuangan sekaliann.. bagaimanakahh??



Thursday, October 29, 2009

Nikko is Nippon


24 Oct 2009

Lawatan melihat daun luruh di Nikko sempena Autumn 09'.. chantek! subhanallah. berchenta sungguh lah nk bangun pukul 430 pagi.. nak naik tren pukul520 pagi! fuuh~ sejut2 nih kan.. jumpe kak een ngan kak eima kat asakusa. naik express train ke nikko smpai 935pagi. aktiviti ; melihat daun kuning, melihat air terjun, Makan Yuba! makan soba! mkn banyak gile! haha.. last gi onsen tp rendam kaki jek la sbb kashikiri-onsen sume dah penuh. seb baek ade onsen rendam kaki saje kat eki ape tah. lupe! balik naik express train lagi smpai hachioji 1130 mlm. otsukaress! nest nk g onsen-ryoukou lak! lalala~





25 Nov 2006
hampir 3 tahun yang lalu..





Lawatan melihat daun luruh di Nikko sempena Autumn 06.. tp mase nih nk winter dah.. xdek dah kot daun2 cantek.. tp mmg memorable-lah.. nk tergelak pon ade tgk muke masing2..keh keh.. pg tempat same tp dengan ahli yang berbeda.. so, pengalaman die pon xsame lah kan.. macam 3thn lepas.. hingusan lagi.. naik kakutei(local tren) g nikko.. kes xreti bangun awal.. kebas buntut2.. haha... tp mmg Fun la.. i Like~~~

Al-'Asr[1]Demi Masa! [2]Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - [3]Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Wednesday, October 28, 2009

来た~~~

sensei yg datangnye..huhu.. penat aku berdoa supaya sensei xdatang menapak ke lab arinih.. tapi hampa T_T! sensei datang dengan lenggang lenggoknye.. dan bertanya akan progress data aku... lalu aku menjawab.. "sory sensei saya masih belum dapat membuat graf itu..tp saya dah run beribu-ribu data semalam.. ini kerana sy bercadang ingin membuat graf di rumah semalam, tp laptop saya bengong!!!" huaaaaa~ bencilah mekbuk!! asal la buleh lupe yg file excel tuh xleh bukak kat mekbuk! rasa mcm nk gi bli laptop lain dan2 jek semalam! huhu.. buduss.. ade gak faktor2 lain menyebabkan xjd terus nk wat graf semalam.. huhu.. bencik!

terasa agak tak cerdik bila memberi alasan sebegitu rupa kepada sensei ku.. tp nk wat macamna.. hidup mesti diteruskan!! saya perlu abiskan sume2 nih!! tp sensei bagaikan memahami ku.. memberitahu, xpe2 buat slow2.. senang jek tuh.. nnt tunjuk kat saya! huhu.. i lebiu la sensei~ nk menitis ayaq mata ku.. awat la sensei baik sgt.. kan sume budak2 dah naik minyakk..termasuklah aku.. huihih~

aku doakan sensei moga2 sehat selalu.. agar ditetapkan hatinya supaya menjadi sensei yg menyayangi ku sampai aku grad nanti.. supaya sensei xjemu2 membantu-ku, mengajarku dan sumenyelah!! hihi.. lebiu sensei!

Tuesday, October 27, 2009

malam yg sepi


terasa ingin minum coffeeee sedap!! mocha mungkin.. hmm.. mungkin juga hot-macha latte...huwaaaa tamaraa~~naiii >_<"

Soalnya Hati


Sunnatullah ; hati= al-Qalbu sesuatu yang berbolak-balik. Sesuai dengan sifat hati yang selalu berubah-ubah, kadang-kadang ia tenang, yakin, percaya akan Allah, dan kadang-kadang ia terbalik, gelisah, kecewa, tidak nyaman..

Pasti ada dalam satu ketika kita diberi pilihan berbeza dan kite nampak sama saja. Atau tiba benda yang dibenci, sedangkan ia baik untuk kita, dan yang kita sukai tidak baik utk kita. dan bila kita tanya pada hati, ianya membisu. Maka saat itulah, mohonlah pada Allah agar diberi petunjuk pada hati yang selalu berbolak balik ini.

Wahai tuhanku, aku memohon pilihan dengan ilmuMu dan memohon takdirMu dengan kekuasaanMu. Dan aku memohon daripada kelebihanMu yang amat besar. Sesungguhnya Engkau sahaja mampu segalanya dan aku tidak mampu dan Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala perkara ghaib. Wahai tuhanku sekiranya /engkau ketahui bahawa perkara ini adalah yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, didalam kehidupanku serta kehidupanku selanjutnya, maka takdirkanlah perkara itu untuk ku serta permudahkannya untuk ku dan berkatilah aku padanya. Sekiranya Engkau ketahui baha perkara ini adalah bukan yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, di dalam kehidupan ku serta kehidupan ku selanjutnya, maka jauhilah daripadanya serta takdirkanlah yang terbaik buatku serta berkatilah aku.

amin.ya rabbal alamin.

Wednesday, October 21, 2009

pengalaman mengajar erti kehidupan

yoshhh.. sempat gak gi bank before kul3 td.. mcm pelesit bawak beskal.. arrived 5mins sblm bank tutup.. hihi.. settled satu lg bende ; bank-in tuition fees utk final sem nih.. berjumlah ¥385000 sajokk!! bersamaan ¥ x 3.8 =rm kire senirik.. fuuh~ kalu pakai duit senirik xsamggup dah byr seb baek duit dot dot dot.. tepaksa berusaha dgn lebih tekun utk final sem nih sblm grad tahun depan supaya worth every ¥en yg dibayar..

tp skrng (read: while i blog this) sy xberusaha pon dgn research sy.. sy kt kedai kopi semasa entry nih ditulis ye.. research progress?? thesis?? balik sini 2minggu dah tp progress ialah 0%.. g skolah prepare utk lab dak2 3rd yer yg 2kali seminggu tuh jek. oklah dr xgi lab lansung kan.. so bende yg xsettle2 lagi ialah ; thesis & data collection yg belom2 habis lagi..

haa.. smlm punye cite..pagi2..slps msg sepam due ngan sorg makcik (haha!) nih pastu memikirkan xde satu pon family planning method yg 100% berkesan sy bertekad utk g jupe gynae kt sini. tu pon kul5 baru g lpas g lab ngan library pinjam buku sume.. tp sblm g klinik tuh study sket2 words yg berkaitan. tny doc-to-be -sarah sket2.. translate O&G to japanese.. baru ku tahu 婦人科 hihi.. googled klinik yg berkaitan dll..

kt hosptl wat urine test. pastu jupe dokter bitau yg sy x pe*t lg sejak last 3 weeks n dah wat pregnancy test tp -ve. oo.. ms wat test bile kuar -ve perasaan kecewa ttp ade walopon sy yakin ia akan -ve. buleh x? hihi..
dokter tuh laki yuuols.. ahaks.. seb baek tue.. die intebiu sket sbyk pastu suh g blik sblh nk wat ultrasound.. xsasspek pon dokter seserius ini tp kalu xwat ultrasound mn nk tau kan peknen ke x.. stakat wat urine test kt umah buleh wat.. hihi.. dokter cek( hny sarah yg tahu..haha) die soh sy tgk kat screen.. sile bayangkan org wat ultrasound nk tgk baby lam perot camana.. hihi.. excited gak seposen tp my case xnampak baby la.. cume nmpk telur?? yg sdg menuju ke temptnye.. hihi.. dokter ckp normal jek maybe 1-2 mimggu lg pe*ts lah.. sbb musabab lmbt?? stresss katenye.. mumgkin asek ingat husband yg kejauhan kate dokter :( sedih seposen tp dokter tuh baek jek.. aku suke la dokter!! n my dream WAS to be a doc.. tp xkesampaian kann..

pastu nurse ajar cr menyukat suhu badan dan sy dgr gitu2 jek sbb dah ngantuks.. lame tuh kt spital.. 2jam lebeh kots. ok settled!! berbaloi bayar ¥8500.. around rm400 sbb card insurance expired!! haha.. at least sy tahu yg sy nih normal spt wanita2 lain.. hihi.. alhamdulillah~

skrng paham ape itu pengalaman memgajar erti kehidupan kawan2 sekalian?? to my darling husband.. dont worry too much about me. im doing good here walopom setiap sms/ chat/ call / video call sy adalah spt sgt xkeruan... but im still hoping that ill see u verrrrrrrryyyy the soon.. huhu.. miss u ;(


dokter kasi booklet suh isi temperature bdn setiap hari.. leceh!! xmo wat.. haha




video call ngan my.ammar.. huhu.. xmengubat kerinduan pon.. huhu

moral dan pengajaran : experience is always the best teacher.

でわでわ. Tamat!

-- Post From My iPhone

Tuesday, October 20, 2009

dokter kate saye stress..adekah saya benar2 stress??
k enn..jom kouyou!! kot2 la buleh hilang stress saya nih.. hihi

Sunday, October 18, 2009

Friday, October 9, 2009

pray for him

Apa itu ACL?

Lutut merupakan sendi penghubung di antara tulang paha (femur) dan tulang betis (tibia). Ligamen adalah struktur pada lutut yang memegang tulang femur dan tibia dan menolong mengawal pergerakan sendi.

Terdapat dua ligamen yang berada di tengah lutut iaitu anterior cruciate ligament (ACL) dan posterior cruciate ligament (PCL).
ACL adalah salah satu ligamen terpenting pada lutut. Ia berfungsi untuk mengawal sejauh mana tulang tibia bergerak ke hadapan, relatif kepada tulang femur.

Jadi, ACL adalah penting bagi mengelak pergerakan yang terlalu ke hadapan yang boleh menyebabkan kecederaan pada struktur lain dalam lutut.

Lazimnya, kecederaan ACL berpunca dari pergerakan memusingkan badan secara tiba-tiba dan perlanggaran fizikal.

Ia selalunya berlaku pada sukan-sukan seperti bola sepak, futsal, badminton, sepak takraw, ragbi, bola keranjang dan bola jaring.

Selain aktiviti bersukan, kecederaan di tempat kerja dan kemalangan jalan raya juga boleh mengakibatkan kecederaan ACL.

Siapakah yang memerlukan pembedahan ACL?

Biasanya, keputusan untuk menggantikan ACL dibuat berdasarkan kepada beberapa faktor berikut:

* Umur dan tahap aktiviti fizikalnya
* Kecederaan lain pada lutut yang sama dan bersangkutan dengan ACL seperti meniskus terkoyak atau rawan yang tercedera.
* Tindak balas pemulihan pesakit
* Tahap ketidakstabilan dan simptom yang dialami pesakit seperti kesakitan, lutut kerap membengkak.

Oleh itu, keputusan perlu dibuat bersama oleh pesakit dan pakar ortopedik secara individu berdasarkan kepada keperluan pesakit dan cara hidup beliau.


Apa itu rekonstruksi ACL?

ACL yang koyak tidak boleh sembuh dengan sendiri atau dijahit semula. Ia perlu digantikan dengan tisu lain pesakit yang boleh mengambil alih fungsi ACL yang asal.

Tujuan pembedahan di atas adalah supaya tisu yang menggantikan ACL tumbuh pada kedudukan yang sama dengan ACL yang lama dan dengan itu dapat berfungsi sebagaimana biasa.

Matlamat selepas pembedahan, pesakit akan mendapat lutut yang kuat dan stabil serta berupaya membengkokkan lutut secara penuh.

Kebanyakan atlet profesional telah menjalani pembedahan tersebut dan berjaya kembali aktif meneruskan aktiviti sukan masing-masing seperti biasa.

Terdapat beberapa rekonstruksi ACL menggunakan pelbagai jenis tisu (graf) untuk menggantikan ACL.

* Bone-patella tendon- bone (BTB)

Tisu yang menggunakan tulang tempurung lutut dan lekatan tendon adalah graf yang paling lazim digunakan. Ia digunakan dalam rekonstruksi ACL single bundle dan memberikan keputusan yang baik dalam majoriti pesakit.

Pesakit boleh kembali bersukan sepenuhnya selepas lima hingga enam bulan jika pesakit telah tamat menjalani program rehabilitasi/pemulihan.

* Tendon hamstring

Ini merupakan satu lagi jenis graf yang biasa digunakan dalam rekonstruksi ACL. Tendon hamstring terletak pada sebelah dalam lutut medial/tengah dan digunakan dalam rekonstruksi ACL single atau double bundle.

Kaedah menggunakan graf ini juga kerap digunakan oleh pakar bedah ortopedik.

Rehabilitasi perioperatif rekonstruksi ACL

Pesakit perlu memahami bahawa dalam pemulihan kecederaan lutut, pesakit memerlukan bukan sahaja pembedahan yang berjaya malah program rehabilitasi juga adalah penting dalam memberikan keputusan yang baik.

Dalam program rehabilitasi, interaksi pesakit, doktor dan ahli fisioterapi adalah penting untuk mendapatkan hasil yang sempurna.

Program rehabilitasi yang dijelaskan di bawah adalah yang dilakukan bagi kecederaan ACL, melibatkan empat fasa.

Program rehabilitasi mungkin berbeza di hospital-hospital lain dan turut bergantung kepada teknik pembedahan yang digunakan oleh doktor merawat.

Kerjasama pesakit dalam menjalani rawatan intensif fisioterapi semasa rehabilitasi adalah penting dan ini akan mempengaruhi pemulihan pesakit.

Sebelum pembedahan rekonstruksi ACL, selalunya doktor pakar yang merawat akan mengenal pasti tahap kerjasama yang ditunjukkan oleh pesakit dalam menjalani rehabilitasi awal.

Pesakit yang menunjukkan komitmen yang tinggi semasa program rehabilitasi akan dipilih untuk menjalani pembedahan.

Ini adalah kerana kejayaan pembedahan ini untuk memulihkan kembali lutut yang tercedera bukan hanya bergantung kepada teknik pembedahan malah turut bergantung kepada komitmen pesakit semasa menjalani rehabilitasi selepas pembedahan.

Empat fasa rehabilitasi rekonstruksi ACL

Kaedah pembedahan rekonstruksi ACL, BTB teknik single bundle atau hamstring teknik double bundle digunakan untuk merawat pesakit.

Program yang dijelaskan di bawah adalah untuk pesakit yang menjalani kaedah pembedahan seperti di atas.

* Sebelum pembedahan

Program rehabilitasi bertujuan untuk mengurangkan bengkak, mendapatkan pergerakan penuh sendi lutut dan menguatkan otot yang berada di sekitar sendi lutut terutama otot paha (kuadriseps).

Bagi pesakit yang mengalami kecederaan ACL kali pertama, pembedahan rekonstruksi ACL hanya akan dilakukan selepas enam minggu untuk mengelakkan lutut daripada mengalami artrofibrosis (lutut mengeras dan tidak dapat membengkok) jika dilakukan terlalu awal.

* Minggu pertama selepas pembedahan

Program bertujuan mengurangkan kesakitan dan bengkak lutut selepas pembedahan disebabkan oleh pendarahan. Pesakit akan dilatih untuk meluruskan lutut dengan senaman yang sesuai.

Senaman seperti mengangkat kaki secara lurus dan kuadriseps statik adalah penting dimulakan awal supaya lutut tidak akan mengeras dalam keadaan bengkok.

Senaman tersebut juga membantu merangsangkan kuadriseps untuk menjadi kuat dan mengembalikan saiz dan kekuatan asal otot tersebut.

Dalam fasa ini juga pesakit akan dilatih untuk membengkokkan lutut secara berperingkat-peringkat menggunakan senaman yang sesuai dan peralatan seperti pergerakan pasif berterusan (continuos passive motion/CPM).

* Rehabilitasi bertumpu

Fasa ini melibatkan latihan lutut untuk berada dalam kedudukan lurus, mengawal bengkak lutut, meningkatkan kedudukan lutut semasa membengkok kepada 130 darjah, meningkatkan kekuatan kuadriseps kepada 65 peratus kekuatan otot paha sebelah yang normal dan memulakan aktiviti sukan yang spesifik.

Pelbagai kaedah senaman dan peralatan akan diajar dan digunakan oleh ahli fisioterapi bagi mencapai matlamat di atas.

Kedua-dua fasa di atas adalah penting untuk mengelakkan otot paha daripada mengecut dan mendapatkan kembali pergerakan lutut untuk membengkok.

Pesakit perlu memberikan kerjasama yang baik dan mempunyai keazaman yang kuat untuk kembali aktif.

Sesi fisioterapi adalah penting supaya sebarang masalah dapat dikenal pasti oleh doktor dengan awal dan fisioterapi boleh menggunakan kaedah peralatan dan senaman yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut.

Pesakit akan dibimbing oleh fisioterapi supaya melakukan senaman dengan teknik yang betul dan sesuai.

Selepas rawatan fisioterapi di hospital, pesakit juga perlu melakukan senaman di rumah mengikut kaedah dan bilangan ulangan senaman yang diajar.

Jika teknik yang betul dan bilangan yang diarahkan dibuat oleh pesakit, peralatan seperti perangsang otot-otot elektronik tidak diperlukan untuk menguatkan otot.

Pesakit perlu berbincang dengan doktor jika masih sukar untuk membengkokkan atau meluruskan lutut walaupun telah menjalani program rehabilitasi yang lengkap.

* Aktiviti spesifik sukan

Ini melibatkan senaman meluruskan dan membengkokkan lutut secara penuh, meningkatkan kekuatan kuadriseps sehingga 85 peratus kekuatan otot paha yang normal dan aktiviti asal sukan yang diceburi pesakit.

Sebagai contoh, bagi pemain bola sepak, senaman yang diberikan adalah seperti berjoging pada garisan lurus, berjoging dalam pergerakan huruf lapan dan berbasikal.

Bagi senaman yang digunakan setiap fasa, pembaca dinasihat mendapatkan nasihat daripada doktor pakar ortopedik dan fisioterapi mengenai kaedah senaman.

Kesimpulan

Rekonstruksi ACL adalah kaedah pembedahan yang paling berjaya untuk memulihkan lutut yang tidak stabil disebabkan oleh kecederaan ACL.

Kejayaan dalam mendapatkan kembali kekuatan asal lutut dan kembali aktif bersukan memerlukan program rehabilitasi yang intensif.

Kerjasama pesakit dalam melakukan senaman semasa rehabilitasi adalah penting untuk mendapatkan kembali kekuatan dan pergerakan penuh lutut.

lepas call ammar td, terus googled pasal "Kecederaan Lutut". sy copy article nih from web kementerian kesihatan mlysia. saya harap keadaan lutut suami saya xdelah seteruk seperti article sy baca diatas.. ammar baru balik jupe dokter.. lutut die xleh lurus sejak semalam.. katenye injured mase men bola.. dah tau lutut tuh sakit degil gak nak main.. huhu.. skrng kan dah susah.. ms kat nihon arituh selalu gak die komplen lutut rase cam nk tercabut (seriauuuuu ah!!).. pastu slalu cramp kalu men bola.. tp cam kelakar bile lutut cam nk tekehel buleh lak betulkan sendiri.. huhu.. sekarang saya sgt susah hati.. tp ammar kate xsakit cume xselesa sbb xleh luruskan kakinye.. huwaaa~ susahnya hatinya sayaa.. dokter td bg guard? ngan pain killer jek.. kene g x-ray sume bile balik bintulu smula next week.. huhu.. lambatnye..xkan nak tunggu balik bintulu dulu baru g jupe dokter lg..huhu..daijoubu kai dear? T_T ade sape2 pakar orthopedic kat sini?

ps* another great deal from MAS.. kaecchhhauuuka?? hmm..

spa wisdom



hajatnye nk cari body butter kt body shop tp terbeli scrub skali..body butter last bli kt gotemba kot.. 1st time abih stok body butter ku. kalu x, x abeh stok bli baru dah.. bgus2.. berblk pd brg td..boleh tahan jugak best nye set spa wisdom africa nih.. sesuai utk jiwa ku yg gundah nih.. kire baunye boleh melalokkan-ku seketika pastu lpas abih bau-bauannya sedih balik teringat kat laki i :(

sbenarnyee.. hajat sbenarnye g hachioji td nk cari shampoo.. pusing punye pusing cari kedai l'occitane xjupe2.. rupenye kt hachioji mn ade la.. kt machida ngan tacikawa adela.. hihi.. masyukk woo shampoo l'occitane tuh. arituh g bli perfume dpt sample shampoo try smlm best la plak. tukar angin la plak dah dekat setaun pakai shampoo body shop. boring dah. tp nk g bli bile tah. next week g shibuya kot. buleh bli.. tp cam lmbt lg. nk bli online takut xpuas ati lak xleh bau2.. hidu2.. kiv dulu la smpai kepala gatai2 baru g bli.. hihi

tpkan bile pas bli td baru tringat ade satu lg body butter xabih gune lg.. yg bli kt korea arituh.. ktmn tah letaknye.. xyah cr lagi la kot.. kalu dah abis stok yg nih br cari.. hihi.. tp rasenye taun depan baru abih stok baru nih.. besau gak nih.. lgpon lg bape bulan nk taun depan kan. hihi..

yoshh..tido2.. esok g skolah berusaha sehabis baik.. ade rezeki bulan doblas balik mesia jupe pakwe lah.. hihi~ bersemangaatttt!!!

-- Post From My iPhone

Tuesday, October 6, 2009


Until there was you, There was nothing for me, Days were endless without reason,
Now, each day has purpose, I wait for you, Knowing tomorrow's another day, Watching you leave gives me a reason, I wait once again for your return, Night after night, Day after day, Knowing the wait is worth my time, Just to spend those hours with you, Helps me make it through another day...